L'IDEARI

 
L’Ideari de l’Esplai Pompeia és el recull dels fonaments que han de regir el nostre centre per assolir la nostra finalitat: Educar.

L’educació de l’Esplai té tres vessants:
Educació del lleure (que els infants aprenguin a divertir-se)
Educació en el lleure (que els infants aprenguin mentre es diverteixen)
Educació del quotidià (transmissió d’hàbits positius)
 
Volem establir una uniformitat als criteris d’actuació. Pensem que la coherència en la línia dels monitors repercutirà en una millor qualitat de l’educació dels nostres infants. Aquesta línia d’actuació serà establerta i compartida per monitors, responsables i pares.
   
Els monitors estimem els infants i, com els pares, cerquem el seu Bé. Aquest principi fonamental, el principi de l’Amor i el Bé, ha de guiar constantment totes les nostres accions a l’Esplai.
   
 
CARACTERíSTIQUES EDUCATIVES
1.      LLIBERTAT
Volem transmetre els valors necessaris als infants per fer que la seva llibertat s’utilitzi a favor del Bé. Creiem que és molt important fomentar l’esperit crític de l’infant, doncs només així podrà fer ús de la seva llibertat.
2.      MADURESA
A l’Esplai promovem el desenvolupament global de l’infant perquè ara i en un futur pugui valer-se per ell mateix.
3.      COEDUCACIÓ
Al nostre Esplai conviuen junts les noies i els nois a totes les activitats, i apostem per un educació orientada al creixement, desenvolupament i espiritualitat d’un infant en els mateixos valors i paràmetres sense que les seves diferències i peculiaritats tan individuals com sexuals el determinin. Mai no podrem acceptar cap tipus de discriminació per aquesta raó.
4.      CONFESSIONALITAT
El nostre Esplai opta pel desenvolupament del transcendent de l’infant sota els criteris i principis cristians. El necessari respecte a l’elecció lliure i conscient de les pròpies idees de l’infant no ens ha d’impedir dur a terme la nostra tasca educativa des d’aquesta òptica.
Malgrat les diferents experiències personals davant la Fe, els monitors i responsables hem de fer el possible per tenir una actitud global, coherent i unitària.
5.      SOCIABILITZACIÓ
Partim del fet que l’home és un ésser social i ha d’actuar de cara al perfeccionament de la societat. L’Esplai ha de transmetre els valors necessaris per aconseguir la integració progressiva de l’infant dins la societat. Aquest fet comporta, per força, un ambient de companyonia, capacitat de diàleg, treball en grup, i acceptació i integració de les diferents aportacions dels companys.
6.      CULTURA
Procurarem que l’Esplai, com a institució educativa, estigui integrat en la realitat sociocultural de Catalunya i procurarem integrar i informar d’aquesta realitat als infants; així com potenciar la inquietud cultural i educar-los en el respecte a totes les altres realitats socioculturals i nacionals.
7.      DISCIPLINA
A l’Esplai creiem necessari transmetre una disciplina encarada a donar als infants una consciència pròpia, a través de la qual es pot fomentar un respecte necessari per una convivència agradable. Les normes de conducta s’han d’interioritzar per l’infant per passar a formar part del seu propi criteri.
8.      INTEGRACIÓ
L’Esplai acull qualsevol infant amb dificultat socials, personals físiques o psíquiques. Això sempre que sigui possible l’assimilació, que aquesta sigui un bé per a l’infant i que els monitors puguin comptar amb l’ajut dels pares. A més a més és molt important que el grup prengui consciència de la realitat de l’infant d’integració doncs només així la seva integració serà l’adequada.
   
 
DRETS DELS INFANTS

1.      L'infant té dret a assistir a l'Esplai i a totes les seves activitats (casals, colònies, etc.) sense que cap condicionament de tipus econòmic, social, d'imposició, de comoditat familiar o discriminatori li ho impedeixi.
Cal aclarir que en el cas de faltes greus i repetides d’actitud, disciplina o desobediència, els monitors ens reservem el dret, com a últim recurs, de demanar que l'infant no torni a l'Esplai. Aquesta darrera solució es considera altament extraordinària i només podrà ser presa en una reunió plenària especialment convocada pel cas entre tots els monitors, els responsables, el consiliari i els pares enllaç.
2.      L'infant té dret a una atenció sempre equilibrada i mesurada segons el seu caràcter.
3.      L'infant té dret a trobar un ambient que faciliti el seu desenvolupament com a persona.
4.      L'infant té dret a fruir en la mesura adient dels béns de l'Esplai (Material, atenció dels monitors, etc.)
 
DEURES DELS INFANTS
1.      L'infant té el deure de respectar els béns de l'Esplai (Material, atenció dels monitors, etc.)
2.      L'infant té el deure de respectar i obeir els monitors.
3.      L'infant té el deure d'assistir regularment a l'Esplai, ja que la seva absència per causa no justificada és una manca de respecte als seus companys i als monitors, a més del prejudici que representa pel propi infant i per l’evolució del grup.
4.      L'infant té el deure de participar, juntament amb els seus companys, a les activitats proposades pels monitors, dins de les directrius de l'Ideari i de l’Esplai i en funció de les seves aptituds i circumstàncies personals.
   
 
DEURES DELS MONITORS
1.      La tasca dels monitors és, bàsicament, atendre els infants durant les hores d'Esplai, a més de fer tantes reunions de preparació i avaluació com calgui per concretar les activitats i aprofundir sobre els infants i la seva tasca.
2.      Totes les tasques de l'Esplai són corresponsabilitat de tots els monitors. És obligació dels monitors fer veure als altres monitors el possible incompliment d’algun punt de l'Ideari, així com ajudar-se mútuament en la seva feina de monitors.
3.      És obligació dels monitors conèixer al màxim els infants i evitar qualsevol mena de favoritismes. També miraran de complementar la informació que els pugui mancar sobre els infants.
4.      És obligació dels monitors i responsables no caure en contradiccions amb els altres monitors ni corregir-los davant dels infants. Quan hi hagi un problema s'ha de mirar de solucionar en privat el més aviat possible i amb la màxima discreció.
5.      Tot monitor té l'obligació de conèixer el desenvolupament de l’activitat que es durà a terme, ja sigui en el seu grup o a les activitats comunes.
6.      Tot monitor té l'obligació de conèixer l'Ideari de l'Esplai Pompeia així com d'acceptar-lo per poder fer de monitor. També té l'obligació de conèixer les línies generals de l'Ideari de Pompeia-Grups Comunitat Cristiana.
 
DRETS DELS MONITORS
1.      El monitor té dret a rebre la màxima col·laboració possible dels pares en general, i especialment dels Pares Enllaç.
2.      El monitor té dret a que l'Esplai l'ajudi, en la mesura del possible, en la seva formació contínua. Així com a rebre l'ajuda de la resta dels monitors en el desenvolupament de la seva feina de monitor.
3.      El monitor té dret a ser respectat i recolzat pels responsables i els pares de l'Esplai.
4.      El monitor té dret a assistir a qualsevol reunió que tracti específicament de l'Esplai, així com a convocar, amb caràcter extraordinari, qualsevol reunió que cregui convenient.
5.      El monitor té dret a no haver de pagar res per les activitats de l'Esplai.
6.      El monitor té dret a prendre les seves pròpies decisions pel que fa a les activitats que organitza.
7.      El monitor té dret a que els altres monitors i els responsables no caiguin en contradiccions amb ell ni el corregeixin davant dels infants, i a trobar una solució en privat el més aviat possible i amb la màxima discreció.
8.      Tot monitor té el dret de conèixer el desenvolupament de 1'activitat que es durà a terme, ja sigui en el seu grup o a les activitats comunes.
   
 
DRETS DELS PARES I MARES
1.      Dret a rebre informació sobre l’evolució de l’infant a l’esplai.
2.      Dret a rebre informació sobre la tasca educativa que es duu a terme a l’esplai.
3.      Dret a rebre informació sobre aspectes organitzatius i institucionals de la Comunitat de Pompeia-Grups.
4.      Dret a valorar i opinar sobre la línia d’actuació dels monitors.
5.      Dret a organitzar i participar en els esdeveniments de l’esplai i els comunitaris.
 
DEURES DELS PARES I MARES
1.      Informar-se de les activitats realitzades amb els infants de l’esplai.
2.      Informar-se del desenvolupament/evolució de l’infant durant el curs d’esplai.
3.      Participar en la mesura del possible en les tasques i funcionament de l’infant.
4.      Comprometre’s a mantenir una continuïtat en l’assistència de l’infant i informar els monitors quan aquest no pugui venir a l’esplai.
Proporcionar al monitor tota la informació referent a l’infant necessària per poder desenvolupar la tasca educativa correctament.